معرفی گروه

  • تاریخچه

رشته بازاریابی از رشته‌های بسیار مهم در بسیاری از دانشکده‌های کسب‌وکار دنیاست و قدمتی بسیار طولانی دارد. از نظر دانشگاهی، پیدایش این علم  به سال 1902 باز می‌گردد که برای نخستین بار در دانشگاه میشیگان بازاریابی به عنوان یک درس در رشته اقتصاد ارائه شد. با توسعه این رشته و نیاز بازارهای مدرن امروزی، به عنوان رشته‌ای مستقل توسعه یافت. در ایران نیز این رشته در گروه مدیریت بازرگانی به عنوان یکی از گرایش‌های رشته مدیریت مدیریت بازرگانی سال‌ها تدریس شده است و با تلاش‌های استادان برجسته‌ای همچون دکتر سیدرضا سیدجوادین، دکتر طهمورث حسنقلی‌پور، دکتر محسن نظری، دکتر محمد حقیقی و مرحوم دکتر داور ونوس توانست جایگاه خود را در میان گرایش‌های مختلف مدیریت بازرگانی به دست آورد. در سال‌های گذشته، رشته بازاریابی تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده است و با اضافه شدن دروس تخصصی‌ همچون رفتار مصرف‌کننده، بازاریابی صنعتی، بازاریابی بین‌الملل، قیمت‌گذاری و غیره برای نخستین بار در کشور توانست نقش قابل توجهی در پاسخ به نیازهای جدید بازار کار ایفا کند و سایر دانشگاه‌های کشور نیز با الگوبرداری از دانشکده مدیریت این رشته را توسعه داده‌اند. در حال حاضر، گروه بازاریابی به عنوان یک گروه مستقل در سال 1402 به دنیال توسعه این رشته با توجه به نیازهای جدید بازارکار و صنعت در کشور است.

 


  • اهداف و ماموریت های گروه

گروه بازاریابی ماموریت اصلی خود را تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز کسب‌وکارهای فعال در صنایع مختلف به مشاغلی همچون فروش، تبلیغات، ارتباطات بازاریابی، برندینگ، قیمت‌گذاری، سیستم‌های توزیع، بازاریابی دیجیتال، رفتار مصرف‌کننده، بازاریابی صنعتی، بازاریابی بین‌الملل، تحقیقات بازار، مباحث استراتژیک بازار و غیره تعریف کرده است. این گروه، در راستای این ماموریت خود، چهار هدف کلیدی تعریف کرده است: اول) تولید دانش بازاریابی در تراز دانشگاه‌های معتبر جهانی به منظور پاسخ به نیاز کسب‌وکارهای مختلف، دوم) ارتباط با صنایع مختلف جهت آشنایی با مسائل و چالش‌های کسب‌وکار و ارائه راه‌حل برای این چالش‌های در قالب مشاوره و پژوهش و همچنین انتقال تجارب ارزشمند صنعت به دانشجویان، سوم) توسعه رشته‌های جدید بازاریابی متناسب با تحولات روز علم بازاریابی و نیازهای بازار، چهارم) تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآزموده برای پاسخ به نیازهای بازار کار

 


  • رشته های ارائه شده توسط گروه

    گروه بازاریابی در حال حاضر رشته‌های زیر را ارائه می‌دهد:

  • مقطع کارشناسی: مدیریت بازرگانی
  • مقطع کارشناسی ارشد:
    • مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
    • مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین‌الملل
    • مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیکی
    • مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی
    • MBA گرایش بازاریابی
    • MBA مدیریت منابع انسانی
  • مقطع دکترا: مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

 


 

اعضای هیأت علمی

  تصویر نام نام خانوادگی مرتبه تلفن نشانی دفتر پست الکترونیکی نمایه

 

مدیرگروه

محسن نظری استاد 61115672 ساختمان اساتید- طبقه بالا - اتاق 59 mohsen.nazari@ut.ac.ir مشاهده
  هاشم آقازاده دانشیار 61117624 ساختمان اساتید- همکف- اتاق 40 haghazadeh@ut.ac.ir مشاهده
  مهرداد استیری دانشیار 61117724 ساختمان امام رضا- اتاق 502 mehrdadstiri@ut.ac.ir مشاهده
  محمدرحیم اسفیدانی دانشیار 61117779 ساختمان اساتید- همکف- اتاق 43 esfidani@ut.ac.ir مشاهده
  طهمورث حسنقلی‌پور یاسوری استاد 61117763 ساختمان اساتید- همکف- اتاق 27 thyasory@ut.ac.ir مشاهده
  امیر خانلری دانشیار 61117794 ساختمان امام رضا- اتاق 517 khanlari@ut.ac.ir مشاهده
  سیدرضا سیدجوادین استاد 61117673 ساختمان اساتید- طبقه بالا - اتاق 60 rjavadin@ut.ac.ir مشاهده
  امین عطاری استادیار 61117622 دانشکده مدیریت کسب و کار-بال غربی-نیم طبقه بالا-اتاق 128 aminattari@ut.ac.ir مشاهده